Aan alle dames, en heren 50 - 60 - 70 plussers.

 

Wil je stap voor stap je jeugdig, soepel en stevig lichaam heroveren.

Wil je tot op hoge leeftijd je bewegingsvrijheid behouden.

Wil je pijnverlichting bij reuma, lage rugklachten, knieklachten of nek- en schouderklachten.

Dan is YIN YOGA iets voor jou.

Want we worden namelijk niet fit en lenig door onze spierkracht, maar wel door de flexibiliteit van de gewrichten en het bindweefsel.

In Yin Yoga richten we ons dan ook voornamelijk op onze gewrichten en ons bindweefsel.

Yin Yoga is een zachte yogastijl die rustig en langzaam uitgevoerd wordt.

Omdat we Yin Yoga uitvoeren zonder actief spiergebruik is het ontspannend, maar ook intens omdat we 2 tot 5 minuten in de houding blijven om ons bindweefselvlies de kans te geven zachtjes te rekken en van structuur te veranderen.

Dit bindweefselvlies is als een netwerk over ons hele lichaam verspreid, en verbindt alle lichaamsdelen met elkaar. Maar naarmate we ouder worden wordt dit bindweefselvlies droog en stijf.

Zo worden we langzaam beperkt in onze bewegingsvrijheid, we worden stijver en krijgen pijn in onze gewrichten.

MAAR !!!!

Als we dit bindweefselvlies zachtjes rekken door het beoefenen van Yin Yoga, dan gebeurt het volgende:

Tijdens het rekken wordt hyaluronzuur aangemaakt.

Hyaluronzuur trekt water aan en vormt een soort gel.

Dit vocht of deze gel wordt opgenomen door ons bindweefselvlies, dit gaat van structuur veranderen en maakt onze gewrichten en ons bindweefsel terug soepel.

De voordelen van het beoefenen van Yin Yoga zijn dus de volgende:

Yin Yoga helpt zacht maar effectief bij rugklachten, reuma, ochtendstijfheid, nek- en schouderklachten.

Ze vermindert aanzienlijk de gewrichtsgevoeligheid en zwelling bij mensen met ontstekingen van de gewrichten.

Je lichaam wordt terug soepel, stevig en gezond.

En een prettig bij-effect is dat je lichaam en geest zalig ontspannen, waardoor je heerlijk zal slapen.

 

STOELYOGA

Yoga op een stoel bestaat zoals alle vormen van yoga uit bewegingsoefeningen, ademhalingsoefeningen en ontspanningsoefeningen.

Voor wie?

Voor mensen die beperkt zijn in hun bewegingsvrijheid en voor wie de vloer te ver weg is, of voor mensen die niet lang kunnen staan, bij knie- of gewrichtsklachten, een chronische aandoening of als je herstellende bent van een ziekte.

Tijdens de les worden zowel zittende als staande oefeningen aangeboden.

Natuurlijk kan je er voor kiezen om tijdens de oefeningen te blijven zitten, dit is geheel vrijblijvend.

Stoelyoga levert een belangrijke bijdrage tot het behoud van lichamelijke en geestelijke fitheid.

 

Lesdagen en uren: zie Agenda.

 

Catheline,

Gediplomeerd Yoga instructeur.